SABA Alarmering
Deze website is gemaakt door RM Electronics..(laatste wijziging 09-2-2023)
Sociale alarmering

Wat is SABA Alarmering?

SABA staat voor:  Stichting Alarmering Bejaarden Alkemade WAT DOET DE SABA VOOR U? SABA verhuurt en plaatst alarm systemen bij ouderen en gehandicapten, en regelt de nazorg. HET DOEL VAN ALARMERING Het doel van alarmering is het zolang mogelijk zelfstandig in de eigen omgeving blijven wonen. VOOR WIE IS SABA ALARM? Mensen met een medische indicatie Voor alleenstaande ouderen en/of mensen met een handicap. Mensen die slecht ter been zijn en zich daardoor onvoldoende kunnen redden in noodsituaties. Mensen die nazorg nodig hebben na ontslag uit het ziekenhuis. WAAR BESTAAT EEN  ALARMSYSTEEM UIT? Een alarmsysteem bestaat uit drie delen: Een medaillon met drukknop De ontvanger (bij het telefoontoestel) De voedingsadaptor voor het alarmtoestel HOE WERKT EEN ALARMMELDING? Belangrijk:  U draagt het medaillon bij u. In een alarmsituatie in en om uw huis en als u de telefoon niet meer kan bereiken dan kan u op de drukknop van het medaillon drukken. DE ALARMCENTRALE. Het alarmapparaat ontvangt de alarmmelding en kiest automatisch de “SOS” alarmcentrale. Bij deze centrale is er dag en nacht 7 dagen in de week iemand die  de alarmoproep beantwoordt. Er komt een spreek-luister verbinding tot stand. U geeft door wat er aan de hand is. Ook als de hulpvrager (u) geen antwoord kan geven zorgt de centrale voor hulp. Direct wordt een hulpverlener gealarmeerd en komt deze binnen korte tijd bij u langs. Na de hulpverlening neemt de hulpverlener contact op met de alarmcentrale voor de afmelding. Zo nodig kan extra hulp worden aangevraagd via de centrale. BEREIKBAARHEID VAN DE ZENDER: Het zendbereik van de medaillonzender is ca. 30 meter. Dus werkt in en rondom uw woning. Bij grote tuinen testen we of dit ook werkt. (dus niet op uw scootmobiel!) HOE VERLOOPT DE  AANVRAAG? Een alarm kan aangevraagd worden via de “INFOLIJN” of direct door het vragenformulier in te vullen. DRUK HIEROP VOOR DE FORMULIEREN. Uw persoonlijke gegevens wordt doorgegeven aan de coördinator van de SABA die vervolgens contact met u opneemt. WAT IS NOODZAKELIJK: Er zijn minimaal drie contactpersonen nodig die hulp kunnen verlenen. Deze personen dienen ook toegang tot uw woning te hebben. Het is van groot belang dat de hulpverlener binnen 15 minuten aanwezig kan zijn indien dit noodzakelijk is. (U weet, iedere seconde telt!) De gegevens worden doorgegeven aan de “SOS” Alarm centrale. Het apparaat wordt geplaatst en er wordt uitleg gegeven over het gebruik. In geval van spoed kan een apparaat binnen 48 uur geplaatst worden. KOSTEN ALARMERING: Er zijn twee mogelijkheden: 1. MET een “medische verklaring”.    (let op: ouderdom is geen medische reden) 2. ZONDER een “medische verklaring”, dus op EIGEN verzoek.  Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van de alarmering kosten, dient er een medische noodzaak te bestaan. Hiervoor moet een “Medische verklaring” worden aangevraagd bij uw huisarts. KOSTEN VOOR DE GEBRUIKER: Kosten met medische verklaring: En u bent verzekerd bij Zorg en Zekerheid. SABA bijdrage € 4,00 per maand. Kosten zonder medische verklaring: Kijkt in uw polis wat er is afgesproken omtrent de alarmeringsvergoeding. SABA kosten € 9,00 per maand. Algemeen: Eenmalige aansluitkosten € 50,00 (De contracttijd is minimaal 3 maanden). Bent u verzekerd bij Zorg en Zekerheid en heeft u een medisch verklaring dan wordt dit door SABA direct verrekend. Bij andere verzekeringen dient u dit zelf te verzorgen. Naast deze kosten komen de telefoonkosten voor uw eigen rekening, ook voor de wekelijkse automatische verbindingstest. In geval van storing die niet bij de SABA ligt, wordt bij voorrijden een bedrag van € 15,00 per uur in rekening gebracht met een minimum van € 15,00. (Alle prijzen prijsniveau 2023) DE FOLDER: De folder met alle informatie van de SABA alarmering kan HIER worden gedownload. INSCHRIJVEN: Klik hier voor het inschrijfformulier, print het uit, vul het in en bezorg bij de Infolijn of mail het aan aanvraag@sabaalarm.nl De SABA verzorgt de alarmering in het “Alkemade” gebied. Hieronder vallen de dorpen: Roelofarendsveen, Oude Wetering, Nieuwe Wetering, Rijpwetering, Oud Ade en de Kaag. (en mogelijke randgebieden) Alarmering in andere delen van de gemeente Kaag en Braassem: Voor Leimuiden, Rijnsaterwoude, Bilderdam, Woubrugge en Hoogmade loopt alles via “RadiusWelzijn”.  Aanmelding via deze link    Telefoonnummer 071 – 707 42 00. LET OP: DE TELEFOONLIJN: Aansluitingen van het alarmapparaat via een modem van bijvoorbeeld; KPN, Ziggo of Tele2, is goed bruikbaar voor alarmering, echter bij een stroomstoring (bij u in huis) is er geen alarmering mogelijk. NAZORG Door de SABA nazorg medewerker wordt regelmatig een huisbezoek bij u gebracht. VRIJWILLIGERS SABA Alarmering is een vrijwilligersorganisatie, wilt u zich ook inzetten voor uw dorpsgenoten kijk dan op deze pagina.